MORALA SI MORALITATE IN MENTALITATEA TRADITIONALA. RESPECTAREA LEGII


Ideea de morala in contextul mentalului colectiv popular traditional face referire intr-un limabj pe cat de plastic pe atat de elevator ce se relateaza scurt si la obiect contextual pe diverse teme.
Moralitatea in mentalitatea traditionala se refera exclusiv la mentalul colectiv ce prin exemplificari plastice exprimate deseori in povestiri cu talc inspirate din viata cotidiana .
Morala si este un tot unitar strns legat de ideea religiozitatii , a divinitatii descrisa popular deseori diferit de manifestarea oficiala a Divinului indiferent care ar fii aceasta in anumit context istoric aceasta numindu-se in cazul crestinismului Morala Crestina .Poporul roman in manifestarile sale populare asa cum spun traditiile si folclorul inca din vechime, este un popor inca din "facere" eminamente crestin , morala crestina are la baza ideea ca divinitatea rasplateste fiecaruia dupa fapta sa, legile divine-decalogul-sunt exprimate in asa fel incat fiecare sa ramana cu ceva pt sine.
DEX defineste LEGEA UMANA ca fiind..,,norma cu un caracter obligatoriu , stabilita si aparata de stat .Mai exista de-a lungul timpului si LEGI NESCRISE ce se definesc ca fiind,,o lege morala, o traditie,un obicei al pamantului .Legea este “impartita” in prezent de Oameni ai legii , Judecatori ce au la baza studii juridice , care in aflarea adevarului unei cauze in desfasurarea actului de judecata sunt ajutati de Procurori-avocatii statului ai acuzarii , si de Avocati ai apararii platiti sau oferiti din oficiu pt. a pleda in apararea celui judecat.Actul judecatii se desfasoara in locuri special amenajate numite in functie de ierrarhia actului judecatii Tribunal, Judecatorie, Parchet, Inalta Curte etc.Legea a fost mijlocul de impunere de catre diviniate prin care putea “struni”omul si al indrepta spre un drum cat de cat fara de pacat.De-a lungul timpului inafara de LEGEA DECALOGULUI A CELOR 10 PORUNCI VECHI TESTAMENTARE au mai fost infiintate legi umane pt a putea coordona bine umaninatea ce nu de multe ori inainte oriunde numai spre calea cea dreapta nu.Sf. Toma defineste LEGEA UMANA astfel: “legea este o hotarare a ratiunii in vederea binelui comun promulgata de cel ce are grija de comunitate’”.Legea pt a avea titlu de executie trebuie promulgata de autoritatea conducerii.Legea umana are proprietatea corectiva si vizeaza buna desfasurare a vietii sociale umane , a colectivitatii , fara a avea si rol indrnatorinterior-spiritual.Legile umane sunt necesare pt. a determina norme concrete de conduita acolo unde morala naturala poate fi urmarita in diverse forme.Necesitatea Legii Umane este data de intarirea ascultarii in confruntarile cu cererile ordinii morale.Legea Umana are ca Obiect o armonizare a vietii comune, definind drepturile si obligatiile umane in sociatetatea sociala laica, de aceea orice drept implica un obiect juridic asupra careia pesoana poate sa isi exercite actiunea.
Legile umane au fost de-a lungul oamenilor creeate, concxepute de oameni luminati de Puterea Sf.Spirit pt. A elabora norme vitale pt umanitate sau cel putin asa ar fi trebuit sa se intample.Poate daca uneori in istorie legile umane au divagat in alte interese, Dumnezeu care nu vrea moartea pacatosului ci indreptarea sa a facut ca prin puterea sa lucratoare umanitatea sa se indrepte de la cai gresite .
LEGEA UMANA MORALA A DECALOGULUI:
Legea morală a celor zece porunci a fost imprimată de Dumnezeu în mintea, inima şi conştiinţa omului o dată cu facerea lui. (Romani 5:3). „Păcatul este călcarea Legii”, zice Scriptura. (1 Ioan 3:4) Prin călcarea poruncii dumnezeieşti dată omului la început în Paradis, păcatul a intrat în lume, şi prin păcat a intrat moartea. Astfel, moartea a trecut asupra tuturor oamenilor, transmiţându-se genetic. (Romani 5:12). în iubirea Sa faţă de lume, Dumnezeu a instituit un plan de mântuire pentru iertarea omului şi aducerea lui în starea fericită de la început, fericire pierdută prin neascultare de porunca dumnezeiască. „Sămânţa femeii avea să zdrobească capul şarpelui (diavolul)” (Genesa 3:15).Oamenii au început să clădească altare de jertfă la poarta Paradisului.Un miel nevinovat trebuia sacrificat, murind în locul omului păcătos. Mielul de jertfă al credinciosului Abel preînchipuia pe Mielul lui Dumnezeu, Isus Hristos, care avea să ridice păcatul lumii.” (Genesa 4:1–7; Ioan 1:29, 36).Pentru a face cât mai bine de cunoscut ce înseamnă păcatul, Dumnezeu Şi-a descoperit voinţa Sa faţă de lumea căzută prin Legea morală a celor zece porunci sfinte,ce este o Lege scrisă cu însuşi degetul Său pe două table de piatră. (Exodul 31:18; 20:2–17). „Domnul a voit pentru dreptatea Lui, să vestească o Lege mare şi minunată!” (Isaia 42:21).Cele două table de piatră pe care Dumnezeu a scris cele zece porunci au fost păstrate într-o ladă numită chivot, aşezat în Templul Domnului în locul numit „Prea sfânt”. (Evrei 9:1–5; Exodul 25:16–22).Pentru curăţirea şi iertarea fărădelegilor şi păcatelor săvârşite prin călcarea Legii sfinte, Dumnezeu a dat instrucţiuni lui Moise pentru întocmirea unei alte legi, numită în sScriptură şi „legea lui Moise”. Legea aceasta era o lege ceremonială, care era deosebită de Legea morală a celor zece porunci. Ea a fost scrisă de Moise prin inspiraţie divină şi cuprindea în sine mai multe legi şi porunci ceremoniale, care aveau un caracter temporar, fiind numai un simbol până la venirea lui Mesia, Isus Hristos Mantuitorul lumii per-ansamblu si al fiecaruia in parte...

LUAN

Fotografia mea
LUAN .. om mic cu suflet mare.